تحلیل
فرکانسی میل تعادل خودرو
تحلیلهای مودال اولین تحلیلهایی هستند که برای بررسی وضعیت سختی قطعات انجام میشوند یک تحلیل مودال صحیح میتواند دیدی کلی و جامع به طراح در مورد نقاط ضعف قطعه یا اتصالات میان قطعات بدهد این آموزش تحلیل مودال میل تعادل خودرو بوده که به صورت کامل توضیح داده شدهاست همچنین فایل های آباکوس نیز ارائه گردیده است |
![]() |
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 2572 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
تحلیلهای مودال اولین تحلیلهایی هستند که برای بررسی وضعیت سختی قطعات انجام میشوند. یک تحلیل مودال صحیح میتواند دیدی کلی و جامع به طراح در مورد نقاط ضعف قطعه یا اتصالات میان قطعات بدهد.
فرکانسهای طبیعی اول بزرگتر به معنی سختی بیشتر قطعه هستند. معمولاً از فرکانسهای سوم به بعد تأثیر چندانی روی عملکرد قطعه نخواهد داشت مگر آنکه به فرکانسهای اول قطعه نزدیک باشند.
علاوه بر مشخص شدن وضعیت سختی قطعه با استفاده از تحلیل مودال، نتایج بهدستآمده از تحلیل مهمترین اطلاعات برای طراح به منظور دوری از فرکانسهای طبیعی قطعه و پدیدة تشدید میباشد. در کنار مقادیر فرکانس طبیعی قطعات، شکل مودهای مجموعه از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
مجموعة کامل بدنة یک خودرو را در نظر بگیرید. یک تحلیل فرکانس علاوه آنکه مقادیر فرکانس طبیعی مجموعه را بیان میکند، با نمایش شکل مودها به کاربر نشان میدهد که در اولین فرکانس طبیعی کدام قسمت از بدنة خودرو به ارتعاش میافتد. به طور مثال در فرکانسی که قسمت جلوی خودرو دچار نوسان میشود ممکن است مجموعة صندوق عقب در وضعیتی کاملاً پایدار قرار داشته باشد. در این صورت طراح این دید را دارد که برای تغییر دادن فرکانس طبیعی خودرو نیازی به اعمال تغییر در قسمت انتهایی خودرو ندارد و باید تغییری در محدودة جلوی خودرو ایجاد کند.
شکل زیر مد دوم آنالیز مورد نظر را نشان می دهد
در یک مجموعة ماشین ممکن است فرکانسهای تحریکی وجود داشته باشند که به طور منظم و با فرکانسی مشخص موجب تحریک مجموعه و قطعات بشوند. در صورتی که این فرکانس تحریک به فرکانس طبیعی مجموعه یا قطعات مجموعه نزدیک باشد منجر به وقوع پدیدة تشدید خواهد شد. برای رهایی از این پدیدة مخرب، دانستن چند فرکانس طبیعی اول قطعه ضروری است.
در این مسئله نحوة محاسبة 5 فرکانس طبیعی اول قطعة میل تعادل خودرو را با استفاده از نرمافزار Abaqus بیان خواهیم کرد. میل تعادل همانطور که از نامش پیداست، در خودرو برای مقید کردن چرخهای چپ و راست نسبت به یکدیگر استفاده میشود. در مکانیزم مک فرسون همواره قطعهای مشابه به این قطعه قرار دارد که چرخهای جلو، چپ و راست را به یکدیگر متصل میکند بنابراین به لحاظ اندازه قطعهای بلند محسوب میشود. به دلیل شکل خاصی که این قطعه در خودروها دارد و نیز نزدیکی آن به مجموعة موتور خودرو که منبع ایجاد تحریک است، محاسبة فرکانسهای طبیعی آن و طراحی صحیح این قطعه اهمیت زیادی دارد.
در این آموزش موارد زیر را فرا خواهید گرفت:
مدلسازی و شبیهسازی اباکوس با
استفاده از المانهای Point در فضا
طریقه استفاده از دستور Sweep در آباکوس
مشبندی المانها
نحوه اعمال
متریال و سطح مقطع به المانهای Solid
اعمال بارگذاری و شرایط مرزی
چگونگی
ایجاد حل مسائل فرکانسی در آباکوس
خروجی تصویر (کانتور ها)
نمایش مودهای
فرکانسی