توضیحات :
تحقیق رفع عیوب موتور خودرو در 37 صفحه در
قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
عیب یابی :
پیش از آغاز کار باید ، دست کم ، نظریه ای قابل قبول در مورد ماهیت مسئله داشته
باشید . با استفاده از فنون عیب یابی می توان فهمید که آیا تعمیر مهمی در پیش است
یا نه . هر گاه عیب یابی با تجزیة روغن همراه شود مشخص میشود که کدام دسته از قطعات
ـ رینگها ، یاتاقان ها و غیره ـ به سرعت در حال ساییده شدن هستند .
داده های حاصل از آزمون و تحلیل ، همراه با تاریخچة تفصیلی بهره برداری ، باید
محل عیب را به خوبی مشخص کنند ( سیلندر ها ، یاتاقان ها ، محرک های لوازم کمکی
و مانند آن ) . اما تحلیل
نیابد صرفاً به نتیجه گیری کلی ختم شود . مثلاً بی معناست اگر بگوییم که یاتاقان یا
رینگ پیستون « ساییده است » یا «سوخته است » تعمییر کار باید تشخیص دهد که خرابی
کدام قطعه یا کدام وضعیت بهره برداری خاص سبب خرابی این قطعات شده است . بلبرینگ
چرخ اتوبوسهای شهری نمونة خوبی از فرایند انتخاب شده است : تجربه نشان می دهد که
بلبرینگ های سمت راست جلو ، بیشتر از بلبرینگ های سمت چپ خراب می شوند . وجود ذرات
اکسید سرخ رنگ در والوالین حاکی از آن است که بلبرینگ بر اثر نفوذ رطوبت ( یعنی
ترشح آب ) خراب شده است و طبیعی است که احتمال ترشح آب در طرفی ازاتوبوس که به جدول
منار خیابان نزدیک است بیشتر است .
وقتی تعمیر کار مکانیسم خرابی را دریافت ، می تواند با نگهداری بهتر و منظمتر ،
ارتقای کیفیت قطعات ، یا اصلاح شرایط بهره برداری ، مشکل را بر طرف کند .
بلند کردن موتور :
در شکل 8ـ2 جرثقیل مناسب برای بلند کردن یک موتور بزرگ نشان داده شده است . توجه
کنید که چگونه میلة بارپخش کن و دو قطعة عرضی قابل تنظیم زنجیرها را قائم و تحت کشش
نگه می دارند .
موتوری که در شکل نشان داده شده است گوشوارهای مخصوصی برای بالابردن
دارد ؛ موتورهای کوچکتر چنین گوشواره
هایی را ندرند و تعمیرکار باید تمعیدات لازم را برای بلند کردن موتور به عمل آورد .
به طور کلی نقاط اتصال باید طوری در دو طرف مرکز ثقل موتور انتخاب شوند که موتور در
هنگام بالا رفتن افقی بماند و کج نشود . زنجیرها نباید در اطراف قطعات آسیب پذیر ،
از قبیل قالپاق انگشتی و لوله های سوخت قرار گیرند .
گوشواره هایی که با استفاده از ورق فولاد به ضخامت 10 میلیمتر ، به کمک شعله ،
برشکاری شده باشند کمال مطلوب اند ، اما استفاده از پیچهای گوشواره ای آهنگری شده (
که می توان آنها را از فروشگاه های پیچ و مهره خریداری کرد ) عملیتر است .
میلة
بار پخش کن بیشتر بارهای خمشی را حذف می کند ، اما گاهی نمی توان مانع کمتر شدن
زاویة زنجیرها از 90 درجه شد . بار خمشی وارد بر پیچ گوشواره ای را باید با استفاده
از قطعه ای لوله با طول اندک و اشتری ضخیم ، مطابق شکل کاهشداد .
به هیچ وجه نباید زنجیرها را مستقیماً و بدون استفاده از گوشواره یا پیچ گوشواره
ای به موتور بست . استفاده از مابلهای فولادی چند رشته ای ( سیم بکسل ) نیز برای
این عمل توصیه نمی شود .
در شکل زیر مقر ساده ای برای استقرار موتورهای ردة 600 پوندی نشان داده شده است
. مقرهای بهتر معمولاً موتور را از بغل می گیرند ( نه از لبة چرخ لنگر ) و می توان
آنها را بالا و پائین برد .
تذکر :
تعمییر کار در هنگام استفاده از مقرهایی که کله گی چرخان دارند ممکن است به
دردسر بیفتند . چرخاندن موتور و جمع شده ای که توربوشارژکن آن دست نخورده است سبب
تحلیة روغن توربوشارژکن در یک یا چند سیلندر شود . تلاش بعدی برای روشن کردن چنین
موتوری ممکن است سبب کج شدن شاتونها و یا وقوع اتفاقی بدتر از این شود .
موتور باید گوشواره های مناسبی برای بلند کردن داشته باشد .



گاهی باید به جای گوشواره از پیچهای گوشواره استفاده کرد .
بهترین مقر موتوری را که استطاعتخرید آن را دارید خریداری ، ظرفیت این مقر باید
امنیت لازم را تأمین کند .

تمیز کاری :
شرکت فوردموتور و سایر سازندگان می گویند که کثیفی عامل اصلی اغلب عیوبی است که
بعد از انجام تعمیرات مهم پدید می آیند . اثر مستقیم کثیفی آلوده شدن روغن موتور
است ؛ اثر غیر مستقیم آن ایجاد محیطی است که تعمیرات را دشوار یا غیر ممکن می کند
.
لزوم رعایت استانداردهای بالای پاکیزگی در حد استاندارد های بهداشتی ، یکی از
دلایل اکراه از باز کردن موتور برای تعمیرات جزئیتر از تعمیر اساسی است . بدیهی است
که انجام چنین تعمیراتی ضرورت پیدا می کند و به پیامدهای دراز مدت آن نیز
توجه
نمی
شود . وقتی بدون پیادهکردن موتور ازروی شاسی تعمیر اساسی انجام می شود نمی توان
استاندارد های پاکیزگی را در حد معقول حفظ کرد ، اگر چه با افزایش سرعت کار و تمیز
کردن آن دسته از سطوح اصطکاکی که برای بازدید باز می شوند می توان صدمات را به حد
اقل رساند . کثافت انباشته شده روی قطعات داخلی موتور را نمی توان از زیر و در حالی
که قطعات هنوز سوارند ، پاک کرد و هر گونه تلاش در این جهت صرفاً سیی وارد شدن ذرات
جامد بیشتری به جریان روغن خواهد شد .
از سوی دیگر ، وقتی موتور نوسازی می شود ، بدنه ، سرسیلندر ، سینی کارتر و سایر
قطعات فولادی پرسکاری شده برای تمیزکاری گرمایی یا شیمیایی به خارج از تعمیرگاه
ارسال می شوند .
و...
فهرست مطالب :
رفع عیوب موتور خودرو
عیب یابی :
بلند کردن موتور :
تمیز کاری :
پیدا کردن اجزاء موتور :
سیستم روغن کاری :
فیلتر ها :
روغن موتور :
پمپ روغن :
وسایل پایش فشار روغن :
بدنه موتور :
ارتفاع پیستون :
رینگ پیستون :
سایش رینگ :
پیستون :
شاتون :
تعمیر شاتون :
جمع کردن قطعات اصلی :